Видовите на посебни услуги согласно со член 121 став 5 од законот ги определува министерот за финансии со Правилник за посебните видови на услуги кои се предмет на договорите за јавни набавки („Службен весник на РМ“ бр. 64/2019). Истиот можете да го најдете на веб страницата на Бирото за јавни набавки – ЛИНК
Од друга страна, согласно со член 2 став 1 точка 35 од законот, „Заеднички поимник за јавни набавки CPV (во натамошниот текст: ЗПЈН)“ е единствен класификациски систем на номенклатури на стоки, услуги и работи што се применува во постапките за јавни набавки и кој обезбедува еднообразност со останатите постојни номенклатури за стоки, услуги и работи.
Имајќи ја предвид одредбата од член 32 став 1 од законот, согласно која во постапките за јавни набавки се користи номенклатурата од ЗПЈН, за да може со сигурност да сe утврди кои услуги се сметаат за посебни треба да се консултираат горенаведените акти.
Да, одредбите од законот се применуваат на постапките за јавни набавки чија проценета вредност без данокот на додадена вредност кај договорните органи од класичниот јавен сектор е еднаква или поголема од: 10.000 евра во денарска противвредност за посебни услуги.
Доколку, проценетата вредноста на посебната услуга изнесува 9.990 евра во денарска противвредност, договорниот орган нема обврска да ги примени одредбите од законот.
Сепак предвид треба да се има и ставот 6 од член 40, согласно кој вкупната вредност на набавките под вредносните прагови не смее да надмине 12.000 евра во денарска противвредност без вклучен ДДВ во тековната година.
Наведеното значи дека набавките за кои во текот на годината договорниот орган не спровел постапка за јавна набавка, на годишно ниво не смее да го надминат прагот од 12.000 евра во денарска противвредност кај договорни органи од класичниот сектор. Во прагот од 12.000 евра влегуваат и посебните услуги.
Согласно член 99 став (1) од законот за јавни набавки, договорниот орган го доделува договорот за јавна набавка врз основа на економски најповолната понуда. Економски најповолната понуда, се утврдува врз основа на:
Согласно член 99 став (4) од законот, доколку цената на одредена стока или надоместокот за одредена услуга е пропишан со закон или друг пропис, договорниот орган нема да ја користи цената како критериум за избор на најповолна понуда во постапката за јавна набавка.
Имајќи го предвид наведеното, кога предмет на набавка се услуги чија цена е пропишана со закон или друг пропис, договорниот орган најповолната понуда треба да ја избере и договорот треба да го додели врз основа на економски најповолната понуда утврдена како најдобар однос помеѓу цената и квалитетот. Во конкретниов случај квалитетот може да вклучува, односно да се состои од квалификации и искуство на персоналот кој ќе ја извршува услугата, доколку квалитетот на ангажираниот персонал може значително да влијае на извршувањето на договорот.
Набавката на посебни услуги (во кои влегуваат и образовните услуги), договорниот орган ја врши во согласност со Глава V од законот, поконкретно членовите 121 и 122.
Кога проценета вредност на посебните услуги е над вредностите од членот 40 став 1 под а) алинеја 3 и под б) алинеја 3 (10.000/20.000) од законот, договорниот орган за набавка на истите согласно со член 122 став 1 од законот објавува оглас за јавна набавка. По исклучок, договорниот орган набавката може да ја реализира и со постапката со преговарање без објавување оглас, доколку се исполнети условите за користење на истата.
Кога проценетата вредност на посебните услуги е под вредностите од членот 40 став 1 под а) алинеја 3 и под б) алинеја 3 од законот, договорниот орган набавката на образовните услуги може да ја изврши без примена на одредбите од законот, или да го примени членот 121 став 3, односно да прибере понуди запазувајќи ги начелата на јавните набавки, конкретно конкуренција помеѓу економските оператори, транспарентност, еднаков третман на економските оператори и др. начелата на јавните набавки утврдени со законот.
Доколку набавката на посебни услуги се реализира со примена на Глава V од законот, истата треба да биде планирана во Годишниот план за јавни набавки, а во колоната „Вид на постапка“, треба да наведете „член 121 став 3 или 122“.
Доколку набавката на посебни услуги се реализира со примена на Глава V од законот, по спроведување на постапката за исходот од истата договорниот орган согласно со член 122 став 2 од законот, треба да објави поедноставено известување за склучен договор.
Доколку, набавката е спроведена согласно со член 40 став 1 под а) алинеја 3 или под б) алинеја 3 од законот, договорниот орган согласно со член 40 став 5 од законот, е должен истата да ја внесе во квартална евиденција која е јавно достапна на ЕСЈН.
Во однос на висината на вредносните прагови наведени во член 40 став 1 точките а) и б) од законот, треба да се има предвид дека истите не се однесуваат на месечно ниво туку на предмет на набавка. На пример, за набавка на здравствени услуги во март сте исплатиле изност од 2.000 евра, во јули сте набавиле услуги за правно советување во износ од 4.000 евра, тоа значи дека до крајот на годината за посебни услуги на пр. образовни може да потрошите уште 3.990 евра во денарска против вредност.
Сепак, треба да имате предвид дека овие 9.990 евра ќе бидат минусирани од вредносниот праг определен во ставот 6 на член 40, согласно кој договорните органи од класичниот јавен сектор, во текот на годината можат да набават стоки, услуги, работи и посебни услуги без примена на одредбите од законот во вредност која не смее да надмине 12.000 евра во денарска противвредност во тековната година.
Предвид треба да се имаат и ставовите 2 и 3 од од член 40, согласно кои договорниот орган не смее да користи методи за пресметување на проценетата вредност на договорите за добивање пониска вредност од реалната вредност на набавката, со цел да се избегне одредена постапка, како и дека не смее да врши делење на набавките на повеќе посебни набавки со пониска вредност со цел да се избегне примената на овој закон.